Eerste hulp bij piekeren

Piekeren is niet goed voor de gezondheid. Voor je het weet heb je weer een hele nacht liggen denken en woelen waardoor je ook overdag niet meer goed kan functioneren. Slaaptekort zorgt er bovendien ook voor dat je meer gaat eten, meer daarover lees je in dit artikel! Onder piekeren wordt het langdurig denken aan eerder meegemaakte gebeurtenissen verstaan. Het is goed om de dingen die je beleeft te verwerken, maar te lang ergens in blijven hangen is niet goed. Lees daarom dit artikel met anti-pieker tips en stop met piekeren.

Piekeren geeft klachten
Piekeren lijdt tot lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen en een verminderde of juist toegenomen eetlust. Psychische effect zijn concentratieproblemen, schuldgevoelens, angstgevoelens en een gebrek aan relativeringsvermogen. Daarbij is er ook vaak sprake van het snel geïrriteerd zijn.

Stap 1
Het is allereerst belangrijk om aan jezelf toe te geven dat je aan het piekeren bent. Misschien schaam je je omdat je het gevoel hebt je druk te maken om iets onbenulligs. Maar als jij erover piekert, is het niet onbenullig. Je kunt er niets aan doen. Voel je dus niet schuldig en erken dat je over iets piekert. Durf dit ook toe te geven.

Stap 2
Uit jezelf. Huil eens lekker een keertje uit. Zoek steun bij je omgeving. Deel datgene waarover je piekert. Accepteer dat je piekert en probeer niet om niet te piekeren, dat lukt dan namelijk toch niet. Wanneer je echt de behoefte hebt om te piekeren, doe dat dan ook gewoon. Plan bijvoorbeeld bewust een halfuurtje in om alles te overdenken.

Stap 3
Verzet je gedachten. Doe leuke dingen. Dwing jezelf om hardop een liedje te zingen. Dwing jezelf om naar de sportschool te gaan of dwing jezelf het huis eens goed schoon te maken. Wanneer je eenmaal bent begonnen, zul je achteraf een goed gevoel er aan overhouden. Ga lekker buiten wandelen, kijk een leuke film, vraag iemand mee uit eten, kortom, ga niet bij de pakken neer zitten maar wees actief. De drempel is misschien wat hoog, maar als je eenmaal bezig bent zul je je gedachten hopelijk kunnen verzetten!

Wanneer je blijft piekeren en je daar ook echt onder lijdt, ga dan langs de huisarts!


One thought to “Eerste hulp bij piekeren”

  1. Iedereen piekert weleens en dat is ook niet zo erg. Alleen wanneer je langdurig blijft piekeren en sommige gebeurtenissen lastig uit je hoofd kan zetten, is het toch verstandig om hier hulp voor te vragen. Bij bijvoorbeeld je huisarts. Want op den duur wordt het slecht voor de gezondheid en dat moet ten alle tijde voorkomen zien te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *