Wat voor effect heeft hardlopen op je billen?

Hardlopen is goed voor je, dat is duidelijk. Doorgewinterde hardlopers die lange afstanden lopen hebben vaak weinig vet aan hun lichaam. Daarmee verdwijnen ook vaak billen en borsten grotendeels. Soms wordt hardlopen zelfs weleens de ‘platte billen sport’ genoemd. Maar hardlopen kan juist ook een positief effect hebben op de billen (en benen).


Wanneer je mooie volle billen wilt, is het belangrijk dat de spiermassa op deze plek groter wordt. Dit doe je met name door bepaalde oefeningen te doen die zijn gericht op deze plek. Voor veel goede oefeningen voor de billen kun je dit artikel lezen. Daarbij is het natuurlijk heel erg belangrijk dat je goed eet. Op het moment dat je je spiermassa wilt vergroten, betekent dit met name het eten van veel eiwitten.

Hardlopen is een typische cardiotraining waarmee je veel vet verbrandt. Dat betekent dat je al snel geen last meer zult hebben van gaatjes en putjes in benen en billen. Maar wanneer je te veel loopt zal je lichaam alle vet verbruiken. En je bilpartij bestaat natuurlijk ook uit vet. Om dat te compenseren kun je natuurlijk zorgen voor voldoende spiermassa in de billen met de juiste oefeningen. Daarbij is het wel belangrijk om aan te merken dat zodra je vetvoorraad op is en je onvoldoende blijft eten, je lichaam tevens overgaat op het verbranden van spiermassa. En dat gebeurt met name vaak bij een intensieve sport als hardlopen. Wanneer je op een rustig niveau traint, wordt de energie namelijk met name uit vetmassa gewonnen. Train je hard, op een hoge hartslag, dan wordt een groter deel van de energie uit spiermassa gehaald. Het is dan dus heel erg belangrijk om voldoende te eten. En dat betekent veel koolhydraten, maar zeker ook veel eiwitten om spiermassa te behouden. Als je dit in combinatie met de juiste oefeningen doet is het zeker niet onhaalbaar om zelfs spiermassa aan te komen in de billen.

Het is dus niet zo dat je van hardlopen of joggen per definitie platte billen krijgt. Er zijn tal van mensen die hardlopen en goed gevormde billen hebben. Daarbij is dus wel uitermate belangrijk dat hardlopen niet het enige is dat je doet aan beweging en dat je heel goed op je voeding let. Wanneer je alleen gaat hardlopen en daarbij geen andere oefeningen doet om de spiermassa in de billen te vergroten dan is er een grote kans dat je inderdaad je billen kwijtraakt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je billen, maar voor je gehele lichaam. Wil je mooi gevormde armen? Dan zul je naast het hardlopen zeker ook oefeningen moeten doen die de armspieren uitdagen.

Het beste wat je kunt doen is dus zorgen voor een goede afwisseling tussen hardlopen en krachttraining. Het beste effect krijg je wanneer je dit niet combineert. Je kunt elke dag afwisselen. Heb je vandaag krachttraining gedaan, dan kun je morgen hardlopen, en overmorgen weer krachttrainen, etc.

Je helpt ons enorm als je dit artikel deelt op social media:

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *