Verbeter je stemming met voeding!

Een slecht humeur kan te danken zijn aan een ongezond voedingspatroon. Zo zorgen transvetten en veel snelle koolhydraten vaak voor een lusteloos gevoel. Dit komt door de snelle piek in je bloedsuikerspiegel. Daarna volgt ook een snelle daling. Een gezond voedingspatroon met voldoende eiwitten en gezonde vetten kan juist de stemming positief beïnvloeden. Bepaalde voeding kan daarentegen juist je humeur verbeteren. Dus ben je neerslachtig, heb je last van stemmingswisselingen, of voel je je vermoeid en somber? Doe er wat aan met de juiste voeding. In dit artikel lees je welke voeding de stemming positief beïnvloed.

1. Chocolade
De meest bekende voeding om je stemming te verbeteren is chocolade. Kies daarbij wel voor de (extra) pure variant. Het gaat namelijk om de cacao die de stemming verbetert. Suiker werkt juist tegenovergesteld. Hoe puurder de chocolade, hoe minder suiker is toegevoegd en hoe groter het positieve effect op je stemming. Het kan in het begin even wennen zijn, maar uiteindelijk kun je pure chocolade zeker leren waarderen. Neem gedurende een langere periode elke dag een stuk chocolade en wie weet helpt dit een sombere stemming te voorkomen.

Reden hiervoor is overigens dat chocolade wetenschappelijk bewezen het serotonine- en dopaminelevel verhoogd. Dit zijn gelukshormonen.

2. Vette vissoorten
Het is bij veel mensen bekend dat omega 3 van invloed is op de stemming. Sommigen kiezen ervoor om een supplement met visolie te nemen. Wat je in ieder geval kan doen is minimaal twee keer in de week vette vis eten. Zo krijg je omega 3 binnen. Met name zalm is hierin de gezonde keuze. Maar je hebt veel meer soorten vette vis waaruit je kunt kiezen. Zie hier een artikel met een lijst met vette vis.

3. Bananen
Fruit en in het bijzonder bananen kunnen de stemming verbeteren. Dit komt doordat deze met name rijk zijn aan vitamine B6. Vitamine B6 is belangrijk voor de aanmaak van tryptofaan. En tryptofaan is weer de grondstof voor het gelukshormoon serotonine. Eet dus vaker een banaan!
Andere bronnen van tryptofaan zijn zonnebloempitten, sesamzaad en pompoen. Verwerk dit regelmatig in je voedingspatroon.

4. Walnoten
Ook walnoten zijn rijk aan omega 3. Daarvoor zijn ze net als vette vis goed voor de stemming. Eet dus dagelijks een handje walnoten! Walnoten bevatten naast omega 3 ook nog tryptofaan.

5. Cashewnoten en hazelnoten
Magnesium regelt de afname van serotonine in het lichaam en is daarmee heel belangrijk voor je stemming. Noten bevatten veel magnesium, met name cashewnoten en hazelnoten. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een supplement. Je herkent voeding die rijk is aan magnesium ook aan de groene kleur. Denk aan spinazie.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *