Is het verstandig om te eten vlak voordat je gaat slapen?

Jonge kinderen krijgen vaak voor het slapen gaan nog een flesje melk. Warme melk staat dan ook bekend om het slapen te kunnen stimuleren. Eerder al schreven we dat het niet waar is dat je van eten in de avond dik wordt, dat artikel vind je hier. Maar soms kan het lekker zijn om voor het slapen gaan nog iets te eten. Is het verstandig om te eten voordat je naar bed gaat?


Je wordt dus in ieder geval niet dik van voeding die je eet in de avond. Althans, niet dikker dan wanneer je deze voeding op een willekeurig ander tijdstip zou eten. Wat natuurlijk wel zo is, is dat voeding die je in de avond eet vaak geen gezonde voeding is. Het gaat vaak om calorierijke snacks zonder voedingswaarde. Dat is op geen enkel moment van de dag verstandig.

Maar kan je voor het slapen gaan kiezen voor een gezonde snack? Zoals fruit of een bakje yoghurt? Voor veel mensen is dit juist wel een goed idee. Wanneer je niet kan slapen als je honger hebt, of in de nacht weleens wakker wordt met honger, kan het verstandig zijn om voor het slapen gaan toch een gezonde snack te nuttigen. Veel mensen slapen nu eenmaal beter in wanneer ze een verzadigd gevoel hebben.

Daarnaast kan eten voor het slapen gaan ook bijdragen aan het herstel van je spieren. Kies van wel voor eiwitrijk eten. Je spieren herstellen namelijk voor een groot deel in je slaap. Je kunt dus zeker kort voor het slapen gaan een eiwitrijke snack kiezen zoals yoghurt.

Natuurlijk is het niet zo verstandig om te kiezen voor ongezonde suikers en koolhydraten. Eet dus niet een zak chips of een pizza voor het slapen gaan. Dit voegt niets toe aan je voedingspatroon behalve calorieën. Bovendien kan een zware maaltijd er juist voor zorgen dat je minder goed slaapt. Dit kan namelijk zwaar op de maag liggen, zeker wanneer je niet meer rechtop bent met je lichaam maar gaat liggen.

Je helpt mij enorm als je dit artikel deelt op social media:

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *