Verwerk quinoa in je voedingspatroon!

Quinoa wordt steeds populairder. En dat is niet zo gek. Het is namelijk hartstikke gezond. Het wordt gegeten als graan, maar eigenlijk is quinoa een zaad. Je spreekt het uit als ‘kienwa’. Quinoa heeft een nootachtige smaak die zeer mild is. Het is misschien wel zo gezond omdat het alle eiwitten levert die je nodig hebt. Het is rijk aan alle essentiële aminozuren wat het ideaal maakt als vervanging van vlees. Quinoa kan je eten als ontbijtproduct, net zoals haver, maar ook door een salade of als vervanging van pasta. De gezondheidsvoordelen zijn zeer divers.


Maakt slank
Gewicht verliezen is makkelijker wanneer je regelmatig quinoa eet. Dat komt doordat quinoa rijk is aan eiwitten en vezels. Daardoor heb je lang een verzadigd gevoel en eet je minder. Bovendien bevat quinoa zelf niet veel calorieën. 100 gram quinoa bevat 368, 14 gram eiwit en maar liefst 7 gram vezels! Een portie is ongeveer 50 gram.

Quinoa maakt ook slank doordat het de spijsvertering goed ondersteunt. Ook dit komt door de vele vezels. Veel spijsverteringsproblemen zoals een onregelmatige stoelgang, darmgassen en een opgeblazen gevoel kunnen worden voorkomen door voldoende onoplosbare vezels te eten. Quinoa helpt daarbij.

Voorkomt galstenen
In quinoa zitten veel oplosbare vezels. Deze vezels zorgen ervoor dat het risico op galstenen erg verminderd.

Verlicht migraine
Wie last heeft van migraine kan zeker eens proberen om quinoa te eten. Quinoa bevat veel magnesium en deze stof helpt om de bloedvaten te ontspannen. Onderzoek toont aan dat je daardoor minder last hebt van migraine.

Voorkoming van hart- en vaatziekten
Quinoa is rijk aan vele mineralen zoals kalium, koper en mangaan. Kalium is belangrijk voor je voor een gezond hart en een gezonde bloeddruk. Ook mangaan en koper helpen om lichaamscellen gezond te houden. Ze dragen bij aan een gezond immuunsysteem.

Je helpt mij enorm als je dit artikel deelt op social media:

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *