Hoe voorkom je schommelingen in je gewicht?

Schommelingen in je gewicht zijn normaal. Je kunt, zonder aanwijsbare reden, 3 kilo schommelen per dag zonder dat dat komt doordat je te veel of te weinig hebt gegeten. Maar ook je hormonen hebben invloed op je gewicht. Zo kun je vlak voor je menstruatie 2 of 3 kilo zwaarder zijn dan normaal. In dit artikel gaat het dan ook om grote schommelingen in gewicht. Bijvoorbeeld doordat je een tijd een streng dieet volgt, en daarna radicaal stopt en je oude gewoonten weer oppakt. Hoe kun je gewichtsschommelingen die verband houden met afvallen voorkomen? Dit noem je ook wel het jojo-effect.


Ga niet op dieet
Het is heel simpel. Het woord ‘dieet’ is niet iets wat je je hele leven gaat volhouden. Je wil wel je hele leven een goed figuur houden. Het is verstandiger om jezelf gezonde gewoonten aan te leren. Natuurlijk mag je weleens snoepen en uit de band springen, dat hoort bij het leven. Als de algehele tendens van voeding en beweging maar gezond is.

Het gaat er dus om dat je je levenspatroon verandert. Maak gezonde keuzes en beweeg voldoende. Dat hoeft niet elke dag, maar zorg dat je dit de meeste dagen wel doet. Beloon jezelf niet met eten maar eet altijd lekker en gezond!

Krachttraining
De beste tip om gewichtsschommelingen te voorkomen is het doen van krachttraining. Natuurlijk is alle beweging goed om af te vallen, maar met name krachttraining is de manier om blijvend af te vallen. Met cardiotraining verbrand je veel meer kilocalorieën dan met krachttraining. Spiermassa heeft echter meer energie nodig. Een persoon met veel spiermassa zal dus veel meer kilocalorieën verbranden dan een persoon van hetzelfde gewicht met weinig spiermassa. Wanneer je spiermassa opbouwt, verbruikt je lichaam dus ook veel wanneer je niet sport. En dat betekent dat je ook je mooie figuur kan behouden wanneer je eens wat minder tijd hebt om te sporten. Omdat je lichaam altijd meer energie verbruikt, is het makkelijker om af te vallen en om daarna op gewicht te blijven.

Je helpt mij enorm als je dit artikel deelt op social media:

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *