Veel mensen starten de dag met een kop koffie. Het zorgt voor een oppeppend effect waardoor je meteen wakker bent en de dag kan beginnen. Toch schijnt dit juist niet goed te zijn voor je. Dit heeft te maken met cortisol. Dit hormoon wordt door je lichaam zelf aangemaakt. Met name in tijden van stress, vandaar dat dit ook wel het stresshormoon wordt genoemd.


Je lichaam maakt op bepaalde momenten van de dag veel cortisol aan. Wanneer deze momenten zijn is voor iedereen verschillend maar één van deze momenten is in ieder geval vlak na het opstaan. Dit heeft ook te maken met de functie van cortisol. In de ochtend is deze hoog zodat je wakker wordt en op kunt staan en in de avond is de cortisolwaarde juist laag zodat je moe bent en naar bed gaat. Koffie verstoord dit normale verloop van het stresshormoon.

Cafeïne, rijkelijk aanwezig in koffie, en ook de reden dat je een wakker gevoel krijgt van koffie, heeft invloed op de hoeveelheid cortisol. Je lichaam heeft na het opstaan dus een grote hoeveelheid cortisol, dit helpt om wakker te worden. Koffie verminderd echter de aanmaak van cortisol. Je lichaam maakt minder cortisol aan en wordt wakker van de cafeïne. Op termijn heb je dus minder cortisol en wordt je afhankelijk van je kopje koffie. Dat is nu eenmaal wat je lichaam gewend is. Op een begeven moment heb je dan ook echt koffie nodig om wakker te worden in de ochtend. Dit komt doordat je cortisolniveau zo laag is omdat je al regelmatig koffie drinkt.

Overigens is een laag cortisolniveau niet alleen maar slecht. Cortisol is namelijk de veroorzaker van een buikje.

Wanneer kun je dan wel koffie drinken?
Enkele uren na het opstaan neemt je cortisollevel weer af. Je zou dus kunnen wachten met het drinken van je eerste kopje koffie tot zo’n 2 a 3 uur na het opstaan.

Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor koffie, maar voor alle dranken met cafeïne. Dat betekent dat je wellicht ook het beste je kopje thee in de ochtend kunt overslaan. Hier vind je een lijst met cafeïnerijke producten.

Het is volgens onderzoek een goed idee om je koffie-inname te beperken. Het drinken van (veel) koffie heeft namelijk een aantal negatieve effecten. Deze effecten van te veel koffie lees je hier.

Was dit artikel waardevol? Het kopiëren van dit artikel is niet toegestaan, wel wordt een linkje of het delen via social media gewaardeerd:

Lees ook: