Waarom wordt afvallen moeilijker wanneer je ouder wordt?

Afvallen is altijd moeilijk. Maar wanneer je ouder wordt, lijkt het alleen maar moeilijker te worden. Misschien heb je het vermoeden dat het afvallen met de jaren steeds lastiger wordt. Misschien eet je even veel als vijf of tien jaar geleden maar merk je wel een duidelijke gewichtstoename. Dit is zeker te verklaren. Er zijn een aantal redenen waardoor je op latere leeftijd moeilijker zult afvallen of in andere woorden: sneller zult aankomen. Gelukkig is daar zeker iets aan te doen. En natuurlijk kun je niet meer het lichaam terugkrijgen van iemand in de bloei van het leven, maar je kunt daar zeker wel dichtbij komen. Hier lees je waarom afvallen moeilijker wordt naarmate je ouder wordt.


Spierweefsel versus vetweefsel
Iemand van 1.70 meter en 85 kilo kan er heel gezond en gespierd uitzien. Maar iemand met dezelfde lengte en gewicht kan er ook ietwat mollig uitzien en een flink buikje hebben. Dat komt omdat spiermassa minder ruimte inneemt dan vetmassa. Iemand met veel spiermassa ziet er dus veel slanker uit dan iemand met weinig spiermassa, ook al hebben ze dezelfde lengte en gewicht. En helaas is het zo dat hoe ouder je wordt, hoe meer spiermassa je verliest. De hoeveelheid calorieën die je lichaam verbruikt is bij het hebben van veel spiermassa veel hoger. Spieren verbruiken nu eenmaal veel meer energie. Wanneer je dus spiermassa door de jaren heen verliest, zul je ook veel minder calorieën verbruiken in het dagelijkse leven. Wanneer je dat niet compenseert door minder te eten, zul je natuurlijk aankomen. Het is dus echt waar dat je minder kunt eten op latere leeftijd. Je lichaam verbruikt namelijk elke dag minder calorieën.

Om dat tegen te gaan zul je er echt voor moeten werken. Vetmassa kan niet worden omgezet in spiermassa maar je kunt natuurlijk wel zorgen dat je spiermassa krijgt. En het grote voordeel van spiermassa is dat je vetmassa vanzelf zal afnamen doordat spieren meer energie verbruiken. Daarvoor kun je het beste drie keer in de week een uur krachttrainen. Je doel kan zijn op je hoeveelheid spiermassa minimaal gelijk te houden, en natuurlijk het liefste zelfs te doen toenemen.

Beweging
Er zijn heel veel mensen die actief blijven op latere leeftijd. Maar vaak neemt de hoeveelheid activiteit wel af. Je gaat ongemerkt toch net wat minder bewegen en bewegen kan ook moeilijker en zelfs pijnlijk zijn. Vroeger rende je en vloog je achter de kinderen aan, werkte je en deed je daarnaast ook nog allerlei activiteiten. Kinderen het huis uit, stoppen met werken en dan blijven er natuurlijk genoeg activiteiten over om te doen, maar net zo actief als voorheen ben je waarschijnlijk niet meer.

De hele simpele truc is dus om ervoor te zorgen dat je voldoende dagelijkse beweging krijgt. Naast het opbouwen van spieren is het verbranden van calorieën altijd een goed idee. Je kunt hiermee ook gemakkelijk het eten compenseren. Wanneer je moeite hebt met zware sporten zijn er genoeg alternatieven. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn goede voorbeelden van sporten die je heel lang kunt blijven doen omdat ze niet te belastend zijn voor je gewrichten.

Overgang
Vrouwen komen zo rond hun vijftigste jaar in de overgang. Hierdoor verandert er veel in de hormoonhuishouding. Een van de belangrijkste veranderingen is dat de hoeveelheid oestrogeen afneemt. En dit zorgt weer voor een afname van spiermassa. Onderzoek heeft aangetoond dat je met 200 calorieën minder eten per dag en meer beweging ervoor kunt zorgen dat je ook na de overgang op gewicht blijft.

Ook al heb je je hormonen niet in de hand en kun je hier verder weinig aan doen, kun je de negatieve effecten wel beperken door veel aan krachttraining te doen. Zo zorg je ervoor dat je minder spiermassa verliest en dus langer fit blijft.

Conclusie
Wanneer je ouder wordt, en niks aan je leefstijl verandert, zul je logischerwijs dus aankomen. Maar gelukkig zijn er duidelijke redenen en verbruikt je lichaam echt minder energie wanneer je ouder wordt. Je moet er dus voor zorgen dat je lichaam weer meer energie verbruikt en/of zorgen dat er minder energie binnenkomt door minder te gaan eten. En dat vergt inderdaad wat aanpassing maar je zal zeker gelukkiger zijn wanneer je gezond eet en voldoende beweegt.

Was dit artikel waardevol? Het kopiëren van dit artikel is niet toegestaan, wel wordt een linkje of het delen via social media gewaardeerd:

Lees ook:




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven