Soja wint de afgelopen jaren aan populariteit. Soja is afkomstig van een peulvrucht en dus een plantaardig alternatief voor dierlijk eiwit. Hier lees je meer over de voordelen van peulvruchten. Je vindt het dan ook in veel vleesvervangers. Daarnaast kun je bijvoorbeeld kiezen voor sojamelk of sojayoghurt wanneer je niet goed tegen lactose kunt. Ook wanneer je deze producten niet eet, is er een grote kans dat je toch soja binnen krijgt. Soja zit namelijk ook verwerkt in veel alledaagse voedingsmiddelen zoals koekjes en margarine. De meningen zijn verdeeld over of soja gezond is of ongezond.


Voedingswaarde
Sojabonen bevatten per 100 gram gedroogd product 428 calorieën, maar liefst 37 gram eiwit en 30 gram koolhydraten. Daarnaast bevat het 18 gram vet, waarvan 3 gram verzadigd vet. Van deze sojabonen worden dus veel andere producten gemaakt. Sojadrank bevat per 100 ml, 54 calorieën, 3,3 gram eiwit, 6 gram koolhydraten en 1,8 gram vet. Sojadrink wordt vaak gedronken als alternatief voor gewone melk. Meer alternatieven voor melk vind je hier.

Soja is dus erg eiwitrijk en juist dat maakt soja zo gezond. Een lijst met andere eiwitrijke voeding vind je hier. Daarnaast bevat het veel onverzadigde, en dus gezonde, vetten. Ook bevat het omega 6. Een hele gezonde vetsoort waar veel mensen niet de juiste hoeveelheid van binnen krijgen. Daarnaast vind je de volgende vitaminen en mineralen in soja: B1, B2, B6, B9, vitamine K, calcium, fosfor, ijzer, koper, kalium, mangaan, magnesium en selenium.

Waarom soja ongezond is
Je hebt vast al vaker gehoord dat soja niet gezond is. Dit komt omdat soja veel isoflavonen bevat. Isoflavonen hebben invloed op de aanmaak van het hormoon oestrogeen. In de meeste gevallen wordt deze aanmaak gestimuleerd en krijg je dus meer oestrogenen in je lichaam. Maar het hormoon kan juist ook worden geremd waardoor je minder oestrogenen hebt. Het gevolg kan zijn dat je natuurlijke hormoonbalans wordt verstoord. Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat dit leidt tot een verhoogd risico op borstkanker en een onregelmatige cyclus. Overigens is dit ook de reden dat soja juist overgangsklachten tegen kan gaan.

Er bestaat overigens bewerkte en onbewerkte soja. Het spreekt voor zich dat de onbewerkte variant het meest gezond is. Gefermenteerde soja is behandeld waardoor het langer houdbaar en beter verteerbaar is. Bij ongefermenteerde soja is de soja onbewerkt.

Waarschijnlijk ben je nog een beetje in twijfel of soja nu gezond is of niet. Het is één van de voedingsmiddelen waar onderzoeken alle kanten uitwijzen en erg tegenstrijdig zijn. Het is goed om te onthouden dat soja niet ongezond is wanneer je dit in de juiste hoeveelheden in je dagmenu verwerkt. Wanneer je elke dag sojayoghurt of sojadrink neemt, kan je er wellicht teveel van binnen krijgen waardoor je negatieve gevolgen kunt ondervinden. Wanneer je een paar keer week sojayoghurt neemt zullen de eventuele negatieve gevolgen hiervan ook te overzien zijn.

Was dit artikel waardevol? Het kopiëren van dit artikel is niet toegestaan, wel wordt een linkje of het delen via social media gewaardeerd:

Lees ook: