Recept: gezonde pizza

Pizza is lekker. Helaas is het niet erg gezond. Gelukkig kan je met je eigen recept wel gezonde pizza maken. Met lekker veel groenten en gezond meel maak je zelf gemakkelijk een gezonde pizza. Probeer onderstaand recept eens in plaats van een ongezonde diepvriespizza of een pizza met veel te veel vet. Lees meer

Waarom kom je aan als je stopt met roken?

Rokers die stoppen doen dat meestal omdat roken ontzettend slecht is voor de gezondheid. Het stoppen leidt dan ook tot een betere gezondheid. Nadeel is echter dat veel stoppers een aantal kilo aankomen. Zo’n 4 kilo gemiddeld volgens het tijdschrift Quest. Extra kilo’s staat over het algemeen voor een slechtere gezondheid, tenzij je ondergewicht hebt. Maar hoe komt het eigenlijk dat stoppen met roken vaak gepaard gaat met gewichtstoename? Lees meer

Zijn kant- en klaarmaaltijden gezond?

Soms vergt het dagelijkse leven even te veel. Het is dan zeer verleidelijk om in de supermarkt een kant- en klaarmaaltijd te kopen. Er is een ruime keuze aan vele verschillende soorten maaltijden die er op het eerste oog vaak nog gezond uit zien ook! Maar waarom is zo’n maaltijd in de meeste gevallen geen goed idee? Wat maakt deze maaltijden zo ongezond? Lees meer

Zwarte thee vs groene thee

Veel mensen geloven dat groene thee gezonder is dan zwarte thee. Dit zou onder andere komen door de hoge hoeveelheid antioxidanten in groene thee. Uit een onderzoek van het Voedingscentrum onder 1000 Nederlands blijkt dat 73% gelooft dat groene thee gezonder is dan zwarte thee. De 27% die dit niet dacht heeft echter gelijk. Zwarte thee is net zo gezond als groene thee. Lees meer

Kun je te dik zijn door zware botten?

Er bestaan veel verschillende soorten lichaamstypen. De ene persoon is vrij smal, de andere persoon kan zeer breed zijn. Dit is met name bij heupen en schouders te merken. Maar is het nu echt waar dat iemand met zogenaamde brede botten ook veel meer weegt dan iemand die een smalle bouw heeft? Is een brede lichaamsbouw een goed excuus voor het hebben van overgewicht? Lees meer

Hoeveel cafeïne is het maximum?

Cafeïne heeft een stimulerend effect. Dat betekent dat je er alerter van wordt. Veel mensen drinken dan ook veel koffie. Het is een start van de dag die gelijk een energieboost geeft. Nederlandse mannen krijgen op een gemiddelde dag 600 milligram cafeïne binnen. Vrouwen krijgen minder cafeïne binnen, zij krijgt ongeveer 500 milligram cafeïne binnen per dag. Maar hoeveel cafeïne mag je eigenlijk per dag? Wanneer treden de symptomen van te veel cafeïne op? Lees meer

Mag je champignons rauw eten?

Champignon is een schimmel die lekker en bovendien ook erg gezond is. Zo schijnen ze een preventieve werking bij kanker te hebben. De meeste mensen vinden rauwe champignons echter niet lekker en bereiden de groente altijd voor consumptie. Verstandig, champignons kan je namelijk beter niet rauw eten! Dit kan zeer gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Lees meer

Het effect van krachttraining na borstkanker

Veel vrouwen die borstkanker hebben gehad krijgen nog gedurende een aantal jaar hormoontherapie. Deze hormoontherapie werkt de terugkeer van kanker tegen maar zorgt tegelijkertijd voor een verstoring in de hormoonwaarden waardoor de vrouwen vaak spier- en botmassa verliezen. De vetmassa, speciaal in het gebied rond de taille, neemt juist toe. Dit onderzoek van de Poolse University of Medical Sciences toont echter aan dat deze bijwerkingen voorkomen kunnen worden. Lees meer