De menstruele cyclus en krachttraining

Vrouwen die aan krachttraining doen, die kunnen handig gebruik maken van hun menstruele cyclus. Je hormoonhuishouding is namelijk van grote invloed op het effect van krachttraining op je spiergroei. In dit artikel lees je over een onderzoek naar het effect van krachttraining op spiergroei en de toename van spierkracht, afhankelijk van op welk moment van de cyclus er wordt getraind. Lees meer

Wat doen uien voor je gezondheid?

Uien zijn een ideale en zeer gezonde smaakmaker, zowel rauw als bereid. Ze zijn rijk aan flavonoïden en antioxidanten en hebben een heel goede invloed op de gezondheid, net zoals knoflook. In dit artikel lees je waarom je ui het beste dagelijks in je voedingspatroon kan verwerken. De gemiddelde Nederlander eet 4 tot 5 kilo uien per jaar. Daarmee is de ui de in gewicht meest gegeten groente van ons land. Wat maakt uien zo gezond? Lees meer

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten en vrije radicalen zijn begrippen die bij elkaar horen. Om te begrijpen wat antioxidanten zijn, moet je daarom eerst begrijpen wat vrije radicalen zijn. Vrije radicalen zijn zeer schadelijke stoffen die de cellen en weefsels beschadigen. De normale processen van weefsels worden verstoord, dit wordt ook wel oxidatie genoemd. Ze worden gevormd door lichaamsprocessen, roken, stress of bijvoorbeeld te lang in de zon te zitten. Dit kan leiden tot ziekten als kanker. Lees meer

Wat zegt je rusthartslag over je conditie?

Met je rustslag kan je de vooruitgang in je conditie heel goed meten. Hoe lager je rusthartslag, hoe hoger in het algemeen je conditie is. Daarbij moet wel in aanmerking worden genomen dat de rusthartslag per persoon kan verschillen. Het is dus altijd het best wanneer je je eigen rusthartslag regelmatig meet en deze vervolgende vergelijkt met je eigen eerdere metingen. Hoe meet je je rusthartslag en wat zegt je rusthartslag eigenlijk nog meer? Lees meer

Krachttraining? Train eerst de grote spiergroepen!

Bij een standaard krachttrainingsschema in de sportschool begin je vaak met een korte periode rustige cardiotraining. Daarna worden vaak eerst de grote spiergroepen getraind, waarna de kleinere spiergroepen volgen. Deze volgorde van oefeningen wordt niet voor niks aangehouden en heeft een functie. Krachttraining is namelijk veel effectiever wanneer de grote spiergroepen voor de kleine spiergroepen worden getraind. Lees meer

Mag je helemaal niet meer snoepen tijdens het afvallen?

Veel mensen die willen afvallen zijn erg streng voor zichzelf. Ze ontzeggen zichzelf bijvoorbeeld alles waar suiker in zit en gunnen zichzelf niets meer dan gezond eten. Dat maakt een dieet natuurlijk erg moeilijk vol te houden. Het is niet nodig om zo ongelofelijk streng voor jezelf te zijn. Daardoor heb je alleen maar een grotere kans dat je in 1 keer heel erg veel gaat eten omdat je dieet toch al verpest is wanneer je 1 snoepje eet. Lees meer