Hoe ga je om met stress?

Stress is vrijwel altijd een momentopname. Iedereen heeft weleens momenten van stress. Hoe je daarmee om gaat heeft grote gevolgen voor je dagelijkse leven en je gezondheid. Daarom is het belangrijk om op een goede manier met stress om te gaan. Enerzijds door stress zoveel mogelijk te voorkomen en anderzijds door ervoor te zorgen dat stress niet een onderdeel van je dagelijkse leven wordt. Lees meer

Er is een reden dat je bij koud weer meer alcohol drinkt!

Het is koud en de dagen zijn lang. Gemiddeld genomen drinken we dan meer alcohol als in de zomer. Alhoewel een lekkere witte wijn of een rosé niet misplaatst in de zomer op het terras, wordt er in de winter meer gedronken. Mensen die in koude en donkere gebieden wonen, drinken meer alcohol. Hoe minder de zon schijnt in een land, hoe meer alcohol er wordt gedronken. Dat blijkt uit onderzoek over 193 landen en Amerika wereldwijd. En daar is een verklaring voor! Lees meer

Hoe bereken je je BMI?

De bmi, ofwel body mass index, geeft de verhouding tussen je gewicht en lengte weer. Omdat hierbij rekening wordt gehouden met de lengte van een persoon is dit een betrouwbare methode om erachter te komen of je een gezond gewicht hebt of dat je bijvoorbeeld te zwaar bent. Maar wanneer heb je een gezond bmi? En hoe bereken je je bmi? In dit artikel lees je ook in welke situaties je bmi geen goede graadmeter is van je gezondheid. Lees meer

Wat maakt paranoten gezond? Pas wel op voor seleenvergiftiging!

ParanotenParanoten zijn ontzettend gezond. Het bevat eigenlijk alle belangrijke mineralen, namelijk calcium, fosfor, ijzer, kalium, koper, magnesium, mangaan, selenium en zink. Ook de hoeveelheid van deze mineralen is hoog. Paranoten vind je vooral in notenmixen zoals studentenhaver maar je kunt ze ook los kopen. Kies altijd voor de ongebrande en ongezouten variant. Dat is een stuk gezonder! De paranoten groeien in bomen die wel 60 meter hoog worden. Lees hier wat de voedingswaarde is van paranoten en waarom paranoten zo gezond zijn. Lees meer

Airfryer, kopen of niet?

AirfryerDe airfryer is ontzettend populair. De originele is van het merk Philips, maar tegenwoordig zijn er ook erg veel (goedkopere) alternatieven te vinden in de winkels. De airfryer, ofwel hetelucht friteuse, is volgens de fabrikanten een vervanger voor de frituurpan. Het apparaat wordt gepromoot als een frituurpan zonder de nare luchtjes en de ongezonde eigenschappen van eten uit de frituur. Maar is de airfryer echt een goede vervanger van de frituurpan? Is het eten uit de airfryer net zo lekker? Lees meer

Moet je stoppen met het drinken van alcohol als je fanatiek sport?

Voor topsporters is het streng verboden om alcohol te drinken in de periode van zware training voordat ze een sportprestatie moeten neerzetten. Dat is natuurlijk niet zonder reden. In dit artikel lees je de redenen waarom topsporters geen alcohol mogen drinken. Ook wordt ingegaan op de vraag of je het beste kan stoppen met alcohol drinken wanneer je fanatiek sport. Natuurlijk bevat alcohol vooral overbodige suikers en calorieën en is het duidelijk dat de alcohol geen positief effect op je dieet heeft. Het gaat hier dus alleen om de combinatie van sport en alcohol. Lees meer

Waarom je een glaasje bubbels niet hoeft over te slaan

Soms wil je alcohol drinken. Bijvoorbeeld omdat je iets te vieren hebt of omdat je het gezellig vindt. Maar natuurlijk weet je wel dat alcohol niet gezond is. Alcohol is namelijk eigenlijk gewoon puur suiker. Alcohol bevat geen gezonde stoffen en alleen maar loze calorieën. Een uitzondering hierop is misschien rode wijn, maar te veel alcohol is nooit gezond. Wie vaak veel alcohol drinkt loopt grote gezondheidsrisico’s en heeft een kortere levensverwachting. Maar natuurlijk wil je weleens een glaasje alcohol, ook wanneer je op dieet bent. En dan is het natuurlijk belangrijk om op de calorieën te letten. Lees meer

Verwerk quinoa in je voedingspatroon!

Quinoa wordt steeds populairder. En dat is niet zo gek. Het is namelijk hartstikke gezond. Het wordt gegeten als graan, maar eigenlijk is quinoa een zaad. Je spreekt het uit als ‘kienwa’. Quinoa heeft een nootachtige smaak die zeer mild is. Het is misschien wel zo gezond omdat het alle eiwitten levert die je nodig hebt. Het is rijk aan alle essentiële aminozuren wat het ideaal maakt als vervanging van vlees. Quinoa kan je eten als ontbijtproduct, net zoals haver, maar ook door een salade of als vervanging van pasta. De gezondheidsvoordelen zijn zeer divers. Lees meer

Waarom rode wijn gezond is!

Het drinken van rode wijn, met mate natuurlijk, is gezond. Dat komt omdat het rijk is aan verschillende antioxidanten. Het drinken van 1 glas rode wijn per dag wordt in verband gebracht met een vermindering van de kans op verschillende soorten kanker en een langere levensduur. De gezondheidsvoordelen zijn te behalen met 1 glas rode wijn per dag. Wie meer glazen drinkt per dag of heel veel alcohol in 1 keer zal geen gezondheidsvoordelen hebben. Dit is juist schadelijk voor de gezondheid. Een glas rode wijn van 150 milliliter bevat ongeveer 125 calorieën. Het drinken van 1 glas rode wijn per dag heeft voordelen. Lees meer

Limoen, veelzijdig en gezond!

LimoenenLimoenen zijn erg veelzijdig. Je kunt het verwerken in salades, dinergerechten maar ook leuke andere dingen mee doen zoals het maken van limoenwater. Limoenen zijn, net als citroenen, citrusvruchten. Omdat limoen minder zuur is dan citroen kun je limoen makkelijker verwerken in gerechten. Ook de schil van de limoen geeft eten smaak dus gebruik deze zeker ook. Lees meer

Wat maakt appels zo gezond?

Appels‘An apple a day keeps the docter away’ is een veel gehoorde uitdrukking waaruit je al kunt opmaken dat appels erg gezond zijn. De meeste vitaminen en mineralen van de appel zijn te vinden in de schil van de appel. Het is dus zeker aan te raden om een appel met schil te eten. Was de appel wel eerst, in verband met gebruikte bestrijdingsmiddelen. Appels zijn erg gezond. Maar wat maakt appels gezond? Lees meer

Tomaten zijn een powerfood!

Tomaat is eigenlijk geen groente maar een fruitsoort. Fruit wordt echter vaak geassocieerd met zoet waardoor tomaat door veel mensen (onterecht) in de categorie groente wordt geplaatst. Maar qua gezondheidsvoordelen lijkt tomaat ook erg op andere groente. Het is zeer laag in calorieën. Tomaten verwerken in je voeding is heel erg makkelijk. Je kunt het eten als tussendoortje, verwerken in vrijwel elke salade maar ook in avondgerechten en het is ook makkelijk te verwerken op brood. 1 tomaat van ongeveer 100 gram bevat 19 calorieën, 1 gram eiwit, 2,9 gram koolhydraten, 0,2 gram vet en 1 gram vezels. Ze zijn dus zeer laag in calorieën. De voordelen van tomaat lees je hier. Lees meer

Eet vaker boerenkool, ook in de zomer!

Boerenkool is gezond. De groene bladgroente is rijk aan vitamine K en aan de antioxidant betacaroteen (vitamine A). Het is een echte wintergroente maar boerenkool is eigenlijk het hele jaar goed verkrijgbaar. Daarnaast is het ook nog een goede bron van mineralen zoals kalium, foliumzuur en magnesium. Maar wat voor gezondheidsvoordelen hebben deze goede eigenschappen van boerenkool eigenlijk? Lees meer

Wat werkt laxerend?

BananenVerstopping, ofwel obstipatie, is een veel voorkomend probleem. Dit gaat vaak hand in hand met een ongezond voedingspatroon. Wie gezond eet (en drinkt), zal geen last moeten hebben van obstipatie, tenzij er een andere oorzaak voor de verstopping is. Verstopping zorgt voor harde en droge ontlasting en kan behoorlijk veel buikpijn opleveren. Gelukkig is er heel veel dat je kunt doen. Lees meer