Haverzemelen zijn gezond

Zemelen zijn het buitenste laagje van haverkorrels. Ze staan vooral bekend om de grote hoeveelheid voedingsvezels die bijdragen aan de gezondheid. Tijdens het Dukan dieet moet men elke dag haverzemelen eten. Niet alleen zijn ze heel goedkoop, ze zijn ook nog eens super gezond en passen prima binnen een dieet.


Voedingswaarde
100 gram haverzemelen bevat 348 calorieën. Belangrijke reden waarom ze zo gezond zijn is het hoge gehalte aan eiwit en vezels. Per 100 gram leveren haverzemelen 28 gram vezels en 14,5 gram eiwit. Daarnaast bevatten ze 8,7 gram vet.

Voordelen van haverzemelen
Voordeel van haverzemelen is dat deze zeer goedkoop te verkrijgen zijn. Ook met minder budget kun je dus prima gezond eten! De hoge hoeveelheid vezels en eiwitten zorgt bovendien voor een lang verzadigd gevoel. Zo eet je gedurende de rest van de dag dus minder calorieën.

Door het consumeren van haverzemelen verminder je het risico op hart- en vaatziekten. Ook hebben haverzemelen een gunstig effect op het cholesterolniveau.

Wel is het erg belangrijk om voldoende vocht te drinken. Haverzemelen bevatten namelijk ontzettend veel vezels. Wanneer je te veel vezels eet en onvoldoende drinkt is obstipatie een logisch gevolg. Wanneer je veel vezels eet en voldoende drinkt heeft dit juist een positief effect op je stoelgang!

Hoe eet je haverzemelen?
Haverzemelen kunnen gemakkelijk worden verwerkt in gerechten. Niet alleen kun je ze gemakkelijk toevoegen aan melk, yoghurt als onderdeel van muesli, ook in soepen, sauzen en andere gerechten kan het worden verwerkt. Aan vrijwel elk deeg kunnen de zemelen worden toegevoegd. Dat maakt brood en koek meteen een stuk gezonder.

Mocht je de smaak van haverzemelen niet helemaal kunnen waarderen. Dan kun je deze dus gemakkelijk mengen met andere producten met een lekkere smaak.

Hoeveel haverzemelen eten?
De aanbevolen portie haverzemelen per dag is 50 gram. Dit kan in verschillende keren worden genuttigd. Bijvoorbeeld 25 gram door de muesli of verwerkt in een pannenkoek bij het ontbijt en 25 gram door de soep of salade.

Je helpt mij enorm als je dit artikel deelt op social media:

Lees ook:

  • Geen gerelateerde berichten


2 thoughts to “Haverzemelen zijn gezond”

  1. Ik maak mij regelmatig s’morgen’s een pannenkoek van havermout, ik zet s’avonds 50 Gr. Havermout onderwater en s’morgen’s is dat een papje dat ik bak in de pan, je kunt er dan ook nog wat confituur over doen, gezond en lekker en geen honger tot 12.

  2. Ik heb pannekoeken gemaakt met 150ccm tarwebloem, en 100ccm haverzemelen (en 3eieren en 500ccm melk)

    Na één pannekoek ontplof ik gewoon van de volheid. 🙁
    Heb ik nu teveel haverzemelen op? Of kan ik later op de dag nog een pannekoek nemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *